19 Mart 2024, Salı

Son dakika Ekonomi Haberleri Türkiye'nin haber sitesinde

Zeytinoğlu, Bakan Turhan’dan metro için destek istedi

Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Haziran ayı meclis toplantısı ,yoğun ilgi altında Hasan Tahsin Tuğrul Başkanlığında meclis salonunda gerçekleşti. Meclisin bu ay ki konuğu Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan oldu. Programa ayrıca Vali Hüseyin Aksoy, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükkakın, AK Parti İl Başkanı Mehmet Ellibeş, , Körfez Ticaret Odası Başkanı Recep Öztürk Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu , yönetim kurulu üyeleri ve meclis üyeleri katılım sağladı. Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’dan maliyeti 10 milyar TL olan Körfez – Köseköy Arası Metro Hattı Projesi için katkı istedi. Zeytinoğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin bu maliyetin altından kalkamayacağını söyleyerek finansmanı için destek talep etti.

Meclis toplantısında ilk sözü alan KSO Başkanı Ayhan Zeytinoğlu şunları söyledi: “Mayıs ayında; İhracat 15 milyar 998 milyon dolar. İhracatta yüzde 10’un üzerindeki artışları çok önemli buluyoruz. İthalat 17,7 milyar dolar. Sayın bakanım Kocaeli İstanbul ve İzmir’den sonra toplanan vergilerin yüzde 11,82’sini karşılayan üçüncü ildir. 2018 yılında ilimiz 73 milyar 451 milyon TL vergi ödemiştir. 71 ilin toplamından fazla vergi ödüyoruz. Kişi başına vergi geliri 38 bin 529 TL’dir. Devlete en fazla kazanç sağlayan il Kocaeli’dir. Kocaeli’nde kişi başına devletin harcaması 3 bin 767 TL’dir.

İstanbul Kocaeli’ne ödenen gelir ve kurumlar vergisinin iki katını alıyor. Büyükşehir Belediyemizin burada da ciddi kaybı oluşmaktadır. Birçok büyük kavşak, yol yatırımının en az yüzde 50’si, vergi veren sanayicilerimizden finansman aktarılarak ve kalanı da Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından karşılanmaktadır. Kocaeli Büyükşehir Belediyemiz Karayollarının yapması gereken yatırımları yapıyor. Ancak ilimiz bu yatırımların finansmanını karşılamakta zorlanıyor. İlimizin ihtiyacı olan altyapı, otoyol, metro gibi yatırımların yapılması ile ilgili taleplerimizi Bakanlarımıza sürekli iletiyoruz. Katkılarınızla bu kapsamda önemli mesafeler kat ettik.

Kocaeli Şehir Hastanesi projesi önümüzdeki yıl tamamlanacak ve faaliyete geçecektir. Hastane bölgesinde bir kavşak ve bir de hafif raylı taşıma sistemi projesi yapılmıştır. Kavşak projesinin yapımı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından üstlenilmiştir. Bu projenin bir an evvel başlamasını talep ediyoruz. Gebze Organize Sanayi Bölgeleri TEM Yan Yollar Projesi kapsamında, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesi arasında bir protokol imzalanmıştır. Söz konusu proje 3 etaptan oluşmaktadır ve ilk etabının köprülerinin Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından, yan yollarının ise KBB tarafından yapılması daha önceden kararlaştırılmıştır.

Projenin ilk etabı kapsamında 6 adet köprünün ihalesi Karayolları tarafından yapılmış ancak henüz imalatına başlanmamıştır. Projenin bütünlüğünün korunması amacı ile yan yol inşaatlarının da Karayolları kapsamına alınarak, ihaleye çıkılmasını talep ediyoruz. Diğer taraftan; İzmit içerisindeki trafiği çözmek için Değirmendere – Körfez yarış pisti arasında, Harem – Sirkeci arası yapılan arabalı vapur seferlerinin benzerini öneriyoruz. Söz konusu bu seferler için arazinin de uygun olduğunu düşünüyoruz. Gerekirse Oda olarak işletilmesine de talip olabileceğimizi belirtmek isteriz.

MALİYETİ 10 MİLYAR TL

Kocaeli Büyükşehir Belediyemiz kendi kaynakları ile ilimizde metro hattının oluşturulması için çalışmalar başlatmıştır. Bu projeler; Gebze OSB-Gebze Merkez-Darıca Arasındaki Metro Hattı Projesi; 15,6 km uzunluğundadır. Bu projenin toplam maliyeti 5 milyar TL civarındadır. Büyükşehir belediyesi tarafından karşılanmaktadır. Körfez – Köseköy Arası Metro Hattı Projesi; 37 km uzunluğunda olup Bakanlık tarafından uygun görülmüş ve takribi maliyeti 10 milyar TL civarındadır. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin diğer yatırım projeleri de göz önünde bulunduğunda bu maliyetin altından kalkması biraz zor görünmektedir. Bu sebeple “Körfez – Köseköy arası Metro Hattı Projesi”nin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından ihale edilmesini ve bütçeye konularak finansman temin edilmesini talep istiyoruz.

Sahiba Gökçen Havalimanından Gebze ilçemize metro hattı ile bağlantı yapılması için ön projesi, Metro A.Ş. ve büyükşehir tarafından çalışılmıştır. Fakat henüz bu projenin hangi bölgelerinin kim tarafından yapılacağı belli olmamıştır. Söz konusu metro hattı yapım projesinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından ihale edilmesini ve bütçeye konularak finansman temin edilmesini talep istiyoruz. Ayrıca; İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan ve Tuzla’ya kadar uzatılan metro hattının öncelikle Gebze ilçemize, sonrasında ise İzmit’e kadar entegre bir sistem ile uzatılmasını öneriyoruz. 900 bin kişi nüfusu olan Gebze’nin nüfusu çalışma saatlerinde 1,5 milyona çıkıyor. Her gün 400 bin kişi taşımalı araçlar ile ulaşım gerçekleştiriyor. Bu proje trafiğe, enerji maliyetlerine ve çevreye önemli ölçüde katkı verecektir.
Bölgemizden geçen yüksek hızlı tren hattına üçüncü ve dördüncü demiryolu hatları planlara dahil edildi. İhalesi yapıldı. Yapım aşamasına geçildi. TCDD’den aldığımız bilgiye göre; Gebze-İzmit arasında devam eden 3. ve 4. hatların yapımı işinde Osmangazi Köprüsü altındaki ve Hereke’de ki tünellerin yapımında karşılaşılan problemler nedeniyle işin bitim süresi yıl sonuna doğru ötelenmiştir. Orta-uzun vadede yük taşımacılığına yönelik; Kuzey Marmara ve Güney Marmara Otoyoluna paralel birer hat daha öneriyoruz. Diğer taraftan OSB ve limanlara demiryolu kılçık hat çalışmaları da başlatıldı. Bu kapsamda TCDD ve Odamız tarafından 10 firma ve 3 OSB ziyaretleri gerçekleştirildi. Limanlarla görüşmeler tamamlandı. Dubai Port ve Rota bağlantı projeleri onaylandı ve çalışmalar başladı.
2011 yılında Cengiz Topel Havaalanı sivil havacılığa açıldı. Sefer sayısı hala çok yetersiz. Doğu Marmara illerine hizmet veren havaalanımızdan 3-4 İlimize günlük düzenli seferlerin yapılmasını arzu ediyoruz. Odalar olarak taşın altına elimizi koymaya hazırız”

BEN SÖYLETMEDİM SAYIN BAKANIM

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın ise, “Kocaeli Sanayi Odası Başkanımız bizim söylememiz gereken her şeyi söyledi. Ama emin olun sayın bakanım ben söyletmedim. Biz zaten sizden önümüzde ki dönem sizden proje için gelip, talep edeceğiz. Bu kentin çok ciddi bir lojistik desteği var. Lojistik mastır planı yapan ilk iliz. 2016 yılında bitirmiştik. Kuzey Marmara otoyolu bu şehre çok önemli katkı sağlayacak. TEM otoyolunun çevre yolu olarak kullanması bizim için çok önemli.Limanlarımızın dış ticaret hedefleri için elleçleme kapasitesi arttırılmalı. Fakat biz dolgu liman yapılmaması için özen gösteriyoruz. Kuzey Marmara üstüne yapılacak olan yüksek hızlı tren hattı sonrası şu anki tren hattı liman yükü taşınması için çok önemli. İZBAN gibi bir banliyö sistemi lojistik trafikte kullanılırsa şehrin yükü alınacaktır. Marmara havzasını bir bütün olarak yapmamız gerekiyor. Tankerlerin şehrin iç yollarını kullanmak yerine deniz taşımacılığı ile iç bölgelere yönlendirilmesi daha iyi oldu” dedi.

BAKAN TURHAN ,”SANAYİ VE TİCARETİN KALBİ KOCAELİ”

Vali Hüseyin Aksoy, “Kocaeli, Türkiye’ye ekonomik katkılar sunan iller arasında geliyor” diyerek değinmesi gereken konulara Kocaeli Sanayi Odası Başkanı ve Büyükşehir Belediye Başkanının değindiğini ifade ederek konuşmasını sonlandırdı. Ardından kürsüye gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan şunları söyledi: “ Sanayi ve ticaretin kalbi. Ülkemizin üretim merkezi Kocaeli’de olmaktan çok mutluyum. Ülkemizde ve bölgemizde dünyada çok önemli gelişmelerden geçiyoruz. En derin krizin yaşandığı konusuna görüşler bildiriliyor. İstersen siyasetle uğraşalım ister sanayici olalım bu yaşananları görmezden gelerek hiçbir işi sağlıklı yapamayız. Koloni mantığıyla ticareti belirlemek isteyen ülkeler var buna banane diyemeyiz.

Ulaşım alt yapılarını zamanında tamamlasaydık bu gün çok farklı bir ülkede yaşıyor olacaktık. Deniz, hava, kara ve demir yolu hepsi bizim ülkemizden geçiyor. Bundan daha büyük değer olabilir mi? biz bu ülkede tarihi karara imza atarak ulaşım seferberliği başlattık. Karayolu ağımızı, bölünmüş otoyollar ile çok daha güçlü hale getirdik. Demiryolu ulaşımını yeniden odağımıza koyduk. El değmemiş hatlarını yeniledik. Yüksek Hızlı tren projeleriyle yolcu ve yük taşıma hizmetine sunduk. Hava yolunu halkın yolu haline getirdik. Hava yolu taşımacılığını serbestleştirerek hava ulaşım ağını yurt geneline yaydık.

KOCAELİ’YE 25 MİLYAR 280 MİLYON YATIRIM YAPTIK

Kocaeli Avrupa ve Ortadoğu arasında geçiş koridoru üstünde ve İstanbul’a yakınlığı ile büyük bir avantaja sahip. Yüzde 13’lük üretim katkısı da bu durumu gözler önüne sermektedir. Ekonomik faaliyetlerinde sanayinin payı ise yüzde 51 gibi önemli bir rakamda. Kara-deniz ve demir yolunda sağladığı avantajlarla gelişmeyi sürdürme potansiyeline sahiptir. Ulaşım imkanlarının bu kadar çeşitli olması ve 3 havalimanına yakınlığı Kocaeli’yi cazip kılmaktadır. Körfez’in doğal bir liman oluşu ile Anadolu’nun iç kesimlerine erişime imkan sağlaması işlek bir liman yapısına bürünmesini sağlıyor. Büyük işletmeler İstanbul’dan sonra Kocaeli’yi tercih etmekte.Bugüne kadar Kocaeli’ye 25 milyar 280 milyon TL yatırım yaptık. Kocaeli’yi ulaşım anlamında dünyaya entegre ettik”

Türkiye’nin 2. Dünya Savaşı’ndan sonra milli üretime geçememesinin olumsuz sonuçlarının yaşandığını kaydeden Bakan Turhan, “Bakın İkinci Dünya Savaşı 1945 yılında bitti. Savaşın bitmesiyle dünyanın siyasi ve ticari olarak yeniden şekillendirildiğini görüyoruz. Şayet o yıllarda, biz, birilerinin hazır pazarı olmayı tercih etmek yerine, kendi öz kaynaklarımızla, insan gücümüzle üretmeyi tercih etmiş olsaydık, yani yerli ve milli üretim yapsaydık, sanayi bacalarımızı tüttürseydik, ulaşım altyapımızı güçlendirseydik, bugün çok daha farklı bir Türkiye’de yaşıyor olacaktık. Hayal mi elbette değil. Çünkü öyle bir coğrafyada yaşıyoruz ki üç kıtanın kesiştiği noktada, önemli ticaret koridorları üzerinde bulunmamız hasebiyle adeta doğal lojistik merkezi konumundayız. Sadece doğu ile batı arasında değil, kuzey ile güney arasında da küresel ölçekte lojistik üs konumundayız. Deniz yolu mu dersiniz, kara yolu mu dersiniz, hava yolu mu dersiniz, demir yolu mu dersiniz, hepsi mümkün. Bundan büyük bir kıymet olabilir mi? Tüm bunların ne anlam ifade ettiğini siz değerli sanayiciler çok daha iyi bilecektir. Çünkü bir sanayici için bir üretici için üretim birinci adımsa, onu pazara en güvenli ve en ucuz yolla ulaştırmak ikinci, üçüncü adımdır”

Gebze-Sabiha Gökçen-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Hızlı Demiryolu projesi hakkında da açıklamalar yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, “Kocaeli için kritik önemdeki demiryolu projesini de hayata geçireceğiz. O da Gebze-Sabiha Gökçen-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Hızlı Demiryolu projesi. Bu hat İpek Demiryolu güzergahının ülkemizden geçen bölümünün Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalarından birini teşkil edecektir.118 kilometrelik Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı kısmında etüt-proje çalışmalarını tamamladık. Bütçe imkanları dahilinde yapım ihalesine çıkmayı planlıyoruz. Ayrıca 22 kilometrelik İstanbul Havalimanı-Çatalca kısmında yer teslimi yaparak proje çalışmalarına başladık. 1/25.000 ölçekli çalışmalar onaylanmış olup, 1/5.000 ölçekli proje çalışmalarına devam edilmektedir. Sanayi kenti Kocaeli’nin açılmaz denen Cengiz Topel Havalimanı’nı 2011 yılında biz açtık. Tarifeli seferleri başlattık. Cengiz Topel Havalimanından Trabzon Havalimanına haftanın 3 günü karşılıklı seferler düzenlenmektedir. Yine denizcilik alanında çok önemli çalışmalar gerçekleştirdik. Feribot seferlerini, arabalı vapur seferlerini geliştirdik, birçok balıkçı barınağı inşa ettik” şeklinde konuştu

Haber Videosu

HABERE AİT RESİMLER

Son Dakika Haberleri

Anket

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?